8 јануари, 2009 - 13:10
[веб кирилица]

Основи на (нашата) економија

од AstralBoy на 28 мар 2005 - 19:01
Иако ова би било подобро (од стручен аспект) ако би го напишал некој кој навистина има добро познавање од економијата и стопанството (т.е. студира или пак имам завршено економски), или пак не (???), сепак мисалм дека подобро е да се каже на некаков начин, отколку никако.

Би сакал да зборувам за економската состојба во нашава земја гледано од страната, како ние како потрошувачи имаме голема (т.е. најголема) улога и сме директни кривци за состојбата каква што е. Ќе почам од сонот на секој човек: секој сака да биде среќен, здрав, љубен, да љуби но и да има доволно пари за да си ги дозволи како напрво, најосновните услови за живот, како и ако даде боже, нешто плус, или пак и нешто++. Неоспорно е дека парите се важни во животот, и тоа многу важни, но сепак не поважни од самите нас. Затоа мислам дека се излишни муабетете дека парите се вакви, такви и какви ли уште не, кога во суштината парите си се само пари, а тоа што се прави со нив е одговорност на тој што ги троши. Нема ништо во парите, што би предизвикале кога некој ќе ги има да стане лош, алчен, себичен и се останато, и со таква експоненцијална природа што колку повеќе ги имаш, толку си се и се порасипан.

Е сега да се вратам на главната мисла, а тоа е дека, како што напоменав, ние самите како потрошувачи и корисници на услуги, самите ја креираме економската состојба во нашата земја. Иако можеби има и други фактори, сепак мислам дека ние како фактор сме најважни. Како? Епа многу очигледно. Се што трошиме негде се произведува, а за производтсвото на тие добра се потреба во основа човечки ресурси. Епа тие вработени во сите тие различни фабрики, компании и фирми, за својата работа и труд земаат плата, и тие пари ги трошат повторно, во основа, за купување на производи и користење на услуги. Така, на најприроден начин е оформен еден ланец, синиџир по кој се вртат парите и сите се среќни и задоволни. Е сега да видими колку ние Македонците од тоа што го купуваме секој ден, а и нешто што е поскапо, е (очигледно ми е прашањето) произведоно во Македонија?, за да платата кои ја зимаат вработените во тие фирми и компании (кои во основа се нашите мајки, таткови, комшии, пријатели и ние самите) можат да ја искористат за задоволување на најосновните потреби и како што реков нешто++. Мислам дека иако решението во основа е лесно и просто - "Купувајте македноски производи", ќе се согласите дека не е и најлесно изводливо. Не е дека ние имаме куп фабрики што произведуваат најралични прехрамбени продукти, трикотажа, конфекција и техника, па така лесно да се префрлиме на македонски производи. Дури можеби и имаме произвотство на такви продукти овде, но колку ное сме слушнале за нив. Зошто немаат атрактивни продавници и реклами па да дознаеме за тие прозводи. Сега сигурно ќе речете "Па одвај некој купува во тие продавници, како тие што одвај вадат пари за плата, а евентуално и придонеси, можат да си дозволат да имаат атрактиви бутици во ГТЦ, или пак атрактивни амбалажи и уште такви рекламми?". Па во право сте, неможат (Со исклучок на неколки, секоја чест). Така сме доведени во една состојба во која ни едните, ни другите не се задоволни и секој офка. Како прво и основно, треба да се разбере дека гледано во целина, ние не сме две различни групи, потрошувачи и произведувачи, туку дека ние сме едно исто. Живееме во опшество во кое е увидено дека за да опстанеме подобро е направена таа поделба на трудот, а во суштина секој и произведува и конзумира. Затоа ако увидиме дека секој од нас, секој поединец, кога ќе ги потроши своите тешко заработени пари на некој производ или усуга кои се од македонско производство, истите тие пари ќе му се вратат и уште повеќе. Треба можеби и да се жтрвуваме на некој начин од високо квалитетните странски производи на смета на користење на нашите, но со знаење дека така, тие праи ќе придонесат за унапредување на домашните фирми и како возврат за нашата доверба (или пак ние како возврат на вашата доверба) ќе иаме високо квалитетни домашни производи. Дури истите тие можеми да ги пласираме во земји кои што би се наоѓале како во нашата сегашна "ментално/идеолошка состојба" па би ги користеле нашите производи, што би овозможило поголем прилив на пари за сите нас и многу подобар живот, како што сега ние го правиме тоа. Сега нашите пари се одливаат во сите земји низ светов и за тоа самите сме виновници, но бидејки тоа најпрвенствено зависи од нас, со верба, јака истрајност и работа на дело се може да се смени.

Тука сакам и да напоменам дека ова многу би ме радувало ако го прочитаат помладите и би го разбрале ова, бидејки од една страна, младите се главните трошачи на парите, а и плус се работи за нивната и нашата иднина. Ако денешнава младина мисли дека мора да носи облека која е Made in Italy за да покаже колку пари имаат, кога ќе пораснат можеби не ќе имаат што да им купат на децата, или пак најтрашно, не ќе имаат држава. Да не делувам престрог, но ако искрено и добро ја прегледате сигуацијата, може да се види колку многу пари се одливаат надвор во име на трендот, стилот на живеење и забавата.

Иако можеби ова изгледа утопистички, сепак ова може да биде и тоа како една убава реалност во која сме сите среќни и задоволни. Па сега погледнете дека самиот екран во кој што гледате, како и пола од работите во просторијата во која се наоѓата, сигурно не се од домашно производтсво, а замислите тие да беа од фирмата кај што работеше вашиот татко, мајка или пак моите, тогаш јас воопшто не би го пишувал ова, ни вие воопште не би ви паднало на памет, деке ете можеби ова лето не ќе можете да си дозволите одмор на Малдивите.

Опции за гледање на коментари


сликата на GoodBytes
Основи на (нашата) економија - од GoodBytes на 28 март, 2005 - 20:20

Многу има тука што да се каже... Идеата ти е племенита и патриотска, но сепак далеку од реалноста. Најмногу затоа што погрешно си го лоцирал изворот на проблемите, а со тоа и терапијата, која е корисна, но никако не е доволна. Инаку, светот познава такви „пазарно затворени“ земји: поранешната ни СФРЈ беше една од нив.

1. Македонија произведува многу мала палета на производи, сосема недоволна за современиот човек. Денешниот живот е многу повеќе од јадење и облека.

2. Квалитетот на тоа што се произведува е поретко висок, а почесто просечен, па и низок. Системот за контрола и казна често затајува, а најчесто се користи по потреба, да не речам - нарачка.

3. Трошоците за производство се во најголем број случаи огромни, затоа што имаме ужасно застарена технологија и воглавно се потпираме на сирова работна рака (која е ниско платена, што е добро за работодавците, а лошо за работниците).

4. Фирмите и фабриките се лошо организирани, им требаат длабоки реформи во начинот на работење. Најчесто се превработени, со многу крупна администрација која ја „јаде“ реалната заработка. Стручноста е проблематична, но претежно во повисоките слоеви, таму каде се носат одлуките и каде одговорноста е голема.

5. Менаџментот на повеќето фирми и фабрики работи по сосема застарени методи, а сеуште најчесто практикувани се: пријателските односи, мито и корупција. Менаџерите ретко се врвни експерти во својата област, ретко се надградуваат, ретко се потпираат на способни луѓе и системи во носењето одлуки. Тоа е дел вина на слабиот образовен систем во Македонија, кој вистински не ги подготвува луѓето да се соочат со проблемите во професијата.

6. И „добрите“ фирми имаат проблеми. Најчесто со наплата на долговите. Главниот проблем тука се некомплетните закони, лошата (не)примена, како и ектремно бавните судови. Ова е сериозен проблем, и е надвор од влијанието на фирмата. Со тоа што нема некое влијание, „добрата“ фирма е принудена да „чека подобри денови“, со надеж дека ќе си ги врати парите, во меѓувреме гледајќи напред, кон нов начин за остварување профит.

7. Има една помала група од фирми кои се соочуваат со недостаток на (хај-тек) знаење. Тоа им е потребно или за да се подобрат, или за да се прошират, или во некои случаи, за да воопшто започнат некој бизнис. Во .мк е навистина тешко да се најдат домашни експерти од некои области, бидејќи или за тоа нема факултет, или нема реални системи на кои тие експерти ќе ја здобијат екпертизата (ова патем, покрај сиромаштијата, е и еден од главните причинители за brain drain). Кога веќе сме кај знаењето и факултетите, со разочарување морам да кажам дека: технологија не се студира во сиромашна земја!

8. Македонија се наоѓа во некаква безбедносна мини-криза. Не само странците, туку и домашните инвеститори се плашат тука да ги вложат парите. Или се однапред помирени со ризикот кој го преземаат, ајде да речам - непотребно.

9. Заради многу фактори, банките се плашат да го поддржат деловниот сектор. Засега се задоволуваат со штедење на своите пари кај државата или кај други странски банки, и со мали кредитчиња за обичните граѓани, т.н. потрошувачки кредити. Денес е навистина тешко да се добие добар кредит во .мк, па ако сакаш имај и најдобар бизнис план.

10. Телекомуникациската инфраструктура во .мк е сеуште недоволно развиена, и е премногу скапа. На пример, во една поранешна дискусија за Телеком, еден адвокат кажа дека голем процент од својата заработка треба да ја даде за телефон. Исто е и со Интернет, барем засега. Знам за неколку добри бизнис планови и идеи кои мора да почекаат подобри телекомуникациски времиња.

11. И секако, омилената тема: Политиката! Политиката премногу се меша во економијата. Всушност, развиените земји се познаваат по тоа што економијата ја диктира политиката на земјата. Во неразвиените земји е спротивното: политиката ја диктира економијата на земјата.

Еве, се обидов да ја дополнам сликата која ја опишуваш. Камо да беше доволно само да купуваме домашни производи. Но сепак, во .мк има и добри деловни примери... РЕТКО добри.

сликата на ElektroPionir
Основи на (нашата) економија - од ElektroPionir на 29 март, 2005 - 00:06

Македонските производи всушност и не се толку лоши само им фали добра амбалажа. А, излезот од ситуацијава го гледам во развивање на индустрии за коишто се потребни само човечки ресурси на пример IT секторот.

сликата на AstralBoy
Основи на (нашата) економија - од AstralBoy на 29 март, 2005 - 21:25

Секако е точно тоа што го говориш, но сепак од некаде мора да се почне. Мора некој да го направи првиот чекор, па ако не им текнува на производителите кои се сомнаваат, како што велиш, да започнат нешто ново тука, барем ние како потрошувачи, и главни двигатели, да направиме нешто во врска со тоа. Откако ќе се створи таа доверба, сигурен сум дека и тие се доволно паметни (со ислучок) да и тие се променат и подобрат, подобрувајки ја и целосната економија, а со тоа и држават. Е откако ќе имаме економски стабила држава, дури тогаш и ќе почне напредокот во образованието и другите јавни сектори. Во никој случан ние не можеме да ги произведуваме се што ни е потребно за живот, но барем тоа што можеме да го трошиме и подобруваме. Целта ми е дека некој мора да почне, мора нешно да се превземе, за да на крајот сите излеземе како победници.

сликата на GoodBytes
Основи на (нашата) економија - од GoodBytes на 29 март, 2005 - 22:26

Повторно погрешно го лоцираш, овојпат МОТИВОТ на инвеститорот. Главен параметар при носењето одлука дали и КАДЕ (во случајов) ќе се инвестира е ROI (= return on investment) факторот. Значи, каде и како најбрзо ќе се врати инвестицијата и ќе се генерира профит. Земја со толку проблеми кои ги опишав погоре не е многу пожелна и котира ниско на инвестицискиот индекс на држави. Најдобрата приказна во моментов е Ирска, а големи поместувања на капиталот, know-how и инвестициите кои допрва следат се Индија и Кина.

Како пазар сме премногу мали за да си бидеме самодоволни. Глобализацијата како незапирлив процес тоа нема ни да ни го дозволи, независно од нашите планови или желби (за почеток, најди и прочитај што значи членството во WTO). Со нашите закони слабо им конкурираме на други држави кои развиле стратегија преку олеснувања да создадат клима за странски инвестиции. Според тебе, треба да се потпреме на „нашите“ инвестициски сили за да успееме. Тоа значи: домашните инвеститори и нашите луѓе од странство. Дури и под услов тоа да е доволно, што секако не е, пак се враќаме на половината од проблемите кои ги опишав погоре.

Еве, за почеток, можеби нашата влада ќе стори нешто конкретно на сосем конкретна тема, со што десетици милиони евра ќе се „завртат“ низ нашата економија:

» A1: Градежниците ќе го молат Бучковски да им ја даде заобиколницата

сликата на dimitar27
Основи на (нашата) економија - од dimitar27 на 30 март, 2005 - 08:11

E баш супер,фала GOODBYTES,таман сакав безобразно да му напишам на AstralBoy дека тресе глупости,ти вака фино ем смирено му го кажа истото,уште еднаш БЛАГОДАРАМ за тоа.

сликата на GoodBytes
Основи на (нашата) економија - од GoodBytes на 30 март, 2005 - 12:24

Идеата на AstralBoy си е добра, само што сама по себе не е доволна за да излеземе од барата. Јас не го спорам неговото, туку само му помагам да го согледа проблемот од повеќе аспекти. Тешко дека Македонија ќе има можност еден по еден да и реши проблемите. Ќе мора паралелно да се решаваат повеќе одеднаш, ако сакаме да постигнеме ефект. Плус, да бидеме реални, нашата држава ја води организиран криминал кој е инфилтриран до највисоките кругови. Тешко ќе биде да се откачиме од него.

сликата на dimitar27
Основи на (нашата) економија - од dimitar27 на 31 март, 2005 - 08:25

---Идеата на AstralBoy си е добра, само што сама по себе не е доволна за да излеземе од барата. Јас не го спорам неговото, туку само му помагам да го согледа проблемот од повеќе аспекти. Тешко дека Македонија ќе има можност еден по еден да и реши проблемите. Ќе мора паралелно да се решаваат повеќе одеднаш, ако сакаме да постигнеме ефект. Плус, да бидеме реални, нашата држава ја води организиран криминал кој е инфилтриран до највисоките кругови. Тешко ќе биде да се откачиме од него.------------------

Да да,далеку од тоа дека идејата на АСТРАЛ е лоша,напротив,и истата е многу често применувана во многу земји,а и кај нас,една од најдобрите ДРЖАВНИ КАМПАЊИ беше онаа на ГРУЈО кога беше министер КУПУВАЈТЕ МАКЕДОНСКИ ПРОИЗВОДИ,за тоа не спорам.
Муабетот ми е дека АСТРАЛ најверојатно со сосема добвра намера пишува,ама искрено друже пишува ...ај да не пишам глупости,ама во најмала рака смешки..Не дека сега јас сум упатен у таа проблематика малку повеке,од објективни причини,па нормално е и повеке да ги контам работиве,како впрочем и ти,туку за да седнеш и срочиш ваков текст сепак треба малку барем да се информираш,да не речам образуваш за темата за која пишуваш.
Тоа со потрошња на домашни прозиводи е сосема добра,не,тоа е ОДЛИЧНА идеја,мегутоа тоа ,или САМО ТОА,НИКОГАШ нема да не извади од калта во која сме заглавени.Тоа може да ни помогне многу покасно,кога ке се средат уште милион други и поважни работи во државава.И да не се лажеме-МАКЕДОНИЈА па и со помош на дијаспората НЕМА ШАНСИ,ама баш никакви САМА да се извади од оваа бездна во која секој ден се повеќе главиме.Така да...прозиводи со СОНЦЕНЦЕ е одлична идеја,ама самата по себе недоволна.
Мислам дека се свативме,а?Или конфузен сум посабајлечки јас?)

сликата на GoodBytes
Основи на (нашата) економија - од GoodBytes на 31 март, 2005 - 16:26

Сосема е во ред, се согласувам. Нема недоразбирања. [се смее]

Основи на (нашата) економија - од regan на 31 март, 2005 - 01:43

Браво!!!

Офамна немам видено ваков добро срочен текст. Најчесто гаѓаш во срцето на проблемот. Сите 11 точки се сурова реалност.
Но м ислам дека има и 12 и 13 и т.н.

Како пролог...

Американците долго време запнуваа и трошеа пари од разни фондови за помош во едукација на македонските претприемачи. Дури мислам дека вакви проекти се уште се во тек. Но карактеристично за Кај нас, ваквата пракса беше и мислам дека сеуште се смета за бесцелно трошење пари. Како што ми рекоа неколку познати , кои посетувале некој ваков , најчесто бесплатен курс или семинар:
„Они нека не се прават паметни, туку нека ни дадат пари а ние си ја знаеме работата.“
Во оваа реченица можеме да ја согледаме актуелната , нималку розова реалност. Факт, сто пати докажан е дека, кај нас во еден супер широк пресек на дејности, основното што недостасува е добрата трговска практика или денеска помодерно наречена Бизнис култура. Во долгите години на Социјализмот мислам дека се заборавени многу од трговските навики, а и се прашувам колку постоеле зашто Р.М. до војната е главно Аграрна замја. Идустријализацијата и општиот прогрес главно се должат на социјалистичкото планирање и неверојатно ниската цена на трудот во повоените години. Со развојот на стопанството во Самоуправен Социјализам се губи потребата од било какви чесни деловни односи. Главно се се сведува на махинации и манипулации на релација ОЗТ со ОЗТ или ОЗТ со Државата и обратно. Иако состојбата , дури и ваква е подобра од некоја Романија или Русија на пример, таа е далеку од било каква современа економска логика , што се покажа на почетокот од Деведесетите со распадот на ваквиот Стопански систем. Најголемиот проблем , ми се чини е распадот на СФРЈ кој нас економски најмногу не погоди. При тоа за неколку кратки месеци во еден замав беше збришан потенцијален пазар од некои 20 милиони и огромен број извори на суровини и полупроизводи.
Искрено се прашувам дали денеска воопшто профитабилно може да функционира било какво производство од поголем обем во Р.М. Ова , верувајте ми е оправдано прашање и треба да му се посвети должното внимание. Моменталната состојба отворено оди во прилог на мојата теза дека вакво нешто не можно. Значи екомоската структура треба да се прилагоди на помали прозводни капацитети кои ќе произведуваат супер-квалитетен завршен производ за извоз.
Но, поради мноооогу причини се сомневам дека ваквата слика наскоро ќе ја видиме. Под скоро подразбирам Тајм Фрејм од 10-20 години. Со нашата сегашна ефикасност и реален годишен пораст на БДП од некои 3 и кусур проценти при опаѓачко индустриско производство шансите за брз економски прогрес се мали. Секако да не бидам погрешно разбран напредок ќе има, но тој ќе биде бавен и постепен.

Основи на (нашата) економија - од PetarK на 31 март, 2005 - 01:50

И странските донатори се опаметија и сфатија дека бесплатни курсеви се губење на време и пари и дека треба да бараат и посетителите да сносат дел од трошоците. Не заради парите, туку чисто како сигнал дека навистина дадените обуку, курсеви ги интересираат.

сликата на aceva
Основи на (нашата) економија - од aceva на 28 март, 2005 - 20:52

Ај да не звучам и ја престрого, ама младината која носеше made in Italy, купено од Италија и одеше на солунски шопинзи и ги уживаше благодетите на виртуелната економска благосостојба, има големо парче одговорност што оваа младина не може да мрдне вон границите на својата прекрасна и тесничка татковина. И сега - уште да клечат на царевка ако си купат некое странско парталче или се напијат амстел (уууу скраја да е), зашто, ете баш со тие пари ќе ја зајкневме кревката ни економија. Летс гет риал.

сликата на inspektor
Основи на (нашата) економија - од inspektor на 29 март, 2005 - 09:29

bravo aceva!!! kratko i jasno.

сликата на Новица
Основи на (нашата) економија - од Новица на 28 март, 2005 - 23:37

Приказната во основа се сведува на тоа дека не можеш вечно да трошиш повеќе отколку што си произвел. Значи ќе мора да рикнеш.

сликата на 3,14
Основи на (нашата) економија - од 3,14 на 29 март, 2005 - 00:24

Можеш.Кради!

Основи на (нашата) економија - од dzoglan на 31 март, 2005 - 13:22

taka e! ako mozes kradi,ama ostavi i za drugite za da ne te kazat. [се смее])))))))

Основи на (нашата) економија - од PetarK на 29 март, 2005 - 18:21

Можеш - за тоа служат дознаките од странство на гастарбајтерите. Проблемот е што ретко нешто продуктивно останува од тие пари - милијарда бензински станици...

сликата на Новица
Основи на (нашата) економија - од Новица на 29 март, 2005 - 19:23

Колку се дознаките од странство? Дефициот за 2004 е миљарда и двесте милиони долари? Стигаат толку?

Основи на (нашата) економија - од PetarK на 30 март, 2005 - 17:04

Па претпоставувам дека не покриваат се, ама доста сигурно. Колку што малку имам читано, трговскиот дефицит и не е така битна работа и поради тоа што ти го викаш - тој може да трае само додека имаме вишок пари за трошење.

сликата на Новица
Основи на (нашата) економија - од Новица на 30 март, 2005 - 17:34

Во принцип дознаките од странство се бележат во платниот биланс. Може има и некои кои се пропуштаат... но таков каков што е билансот ни е срање. Дефицит голем, надворешен долг голем, внатрешен долг голем. Рикаме. [се смее]

Основи на (нашата) економија - од PetarK на 30 март, 2005 - 19:38

Како се бележи кога ќе донесе некој 2000 евра во џеб?

сликата на inspektor
Основи на (нашата) економија - од inspektor на 29 март, 2005 - 09:41

tvojata idea e dobra, megjutoa na kratok rok. nitu jas ne sum golem expert po ekonomija, ama znam dovolno za da zabelezam deka kampanjite od tipot 'made in macedonia', davaat rezultat na kratok rok.
imeno, nashtie firmi ke polzuvaat od zgolemenata pobaruvachka na nivnite proizvodi izvesen period i ke ostvarat kakov-takov zgolemen profit. do tuka e o.k. probemot se javuva dokolku ne gi iskoristat tie pari mudro (odnosno vo investicii i inovacii), kako prvo potroshuvachite ke prestanat da kupuvaat poloshi proizvodi za ista (ili pogolema cena. kako vtoro, duri i da ne prestanat da konzumiraat potroshuvachite patrioti, nashite firmi ke ostanat nekonkurentni na nadvoreshniot pazar vo sporedba so stranskite proizvodi, bidejki rabotat pod 'privilegirani', nerealni uslovi. toa na dolg rok doveduva do tehnoloshki zastoi i seriozni problemi za ekonomijata. vo sluchajto na makedonija, smetam deka nie sme tolku mal pazar, shto apsolutno morame da se orientirame kon izvoz, taka shto morame da bideme kompetitivni.
za kraj bi rekol, kupuvajte makedonski proizvodi, ama ako vi se pie dobro pivo, napijte se 'hajneken'. pozdrav

Основи на (нашата) економија - од Diabl0 на 29 март, 2005 - 14:03

Во светот постои нешто што се нарекува царина и штета што кај нас не фунционира баш така како што фунционира тоа насекаде.
Царината постои за да се заштити домашното производство но не и кај нас.
Ние имаме царина за автомобили а не произведуваме автомобили, очигледно е дека штитиме некого, а тоа не е себеси во секој случај. Знам дека до пред некое време ја штитевме Србија зошто замо за нивните автомобили не се плаќаше царина додека за сите други важеше овој закон. Зошто сеуште е нејасно.

И наместо Македонија како држава да воведе повисоки царини кон некои производи кои ги произведуваме и ние тоа сепак не се случува. Млекото (странско) на пример, доколку царината му е 20-30% би било неконкурентно на нашиов пазар во споредба со битолското, кумановското, скопското итн... што би значело дека народот место да купи некое словенско или пак српско млеко би купил македонско. Истово важи и за други производи, особено за прехранбените зошто тие ионака најмногу се трошат.

Одреден дел од кривицата оди и кај народот кој назнае што е квалитетно, а уште помалку зане што е неквалитетно. Имено за некои блузони, пантолони од да речеме Фронтпејџ се плаќаат по 1500-3000 денари, а самата таа гардероба иако потекнува од германија не е воопшто квалитетна и таму истата чини од 5-10 евра (,алопродажна цена). Ова го знам пошто сум земал од германија близон за 7.5 евра, а истиот тука се продаваше за 2100 денари во наведениот бутик. Истото важи и за некои други продавници тука кои продаваат роба која во својата земја важи за исклучително неквалитетна но тука е доволно да пишува само made in italy за да може да се продава и по далеку повисока цена од нејзината вистинска вредност.

И едно парашање, кога последен пат сте купиле гардероба од македосно производство?

Дефинитивно македонските државјани повеќе сакаат да носат облека (иако понеквалитетна) на која пишува дека е произведена во Италија, отколку наша, далеку поквалитетна гардероба.
Интересно е тоа што има доста гермаски, италијански, а и грчки фирми кои тука ја шиат облеката, значи во наши фабрики, а потоа ни ја враќаат, и нормално ни ја продаваат по енормно голема цена откако ќе напишат дека е направена во нивната земја...

Дека ова не е само во текстилот сведочи и словенската политика. Имено откако ќе ни ги откупи праските кајсиите, пиперките (по мизерна цена), ќе си направи сок од наши овошки, ајвар од наши пиперки и ќе ни ги продаде како готов прозивод по цена која е смешно висока, но...

сликата на GoodBytes
Основи на (нашата) економија - од GoodBytes на 29 март, 2005 - 14:29

Тоа за робата што доаѓа од .мк, па се преработува на друго место, и се увезува пак овде, е класичен случај на добро менаџирање, наспроти нашето. Се' додека нашите земјоделци ги виткаат грбовите по нивите и не сакаат да почнат да размислуваат за поголемата слика, ние во најголем број ќе извезуваме суровини и полуфабрикати, што преведено значи големи количини за малку пари. Имаме идеална клима за еколошко производство на храна, но засега не умееме нашата приказна да им ја продадеме на другите земји.

Тврдам дека нашата земја може да се полни со евра (барем) од: производство на здрава храна, која ќе ја нуди како силен бренд (претежно) на ЕУ пазарот и (евентуално) Блискиот Исток, понатаму од туризам (дали сме свесни колку убава земја имаме, планини, реки и езера, полна со светска историја), како и од нудење интелектуални услуги за економски посилните држави (outsourcing).

За туризмот: викендов бев во Охрид, и се израдував кога видов дека градот е преполн со туристи од Грција. Дуќанџиите по чаршија задоволно триеа раце. Откако ги „изгубивме“ холандските туристи со војните во ЈУ, ова беше навистина пријатен новитет. [се смее]

Основи на (нашата) економија - од Diabl0 на 31 март, 2005 - 12:44

Абе кај нас земјоделците за жалење се. Нашата влада увезува зеленчук д страна додека нашиот скапува. Тоа е лоша политика, ако може да се нарече политика. На запад секоја влада ги штити земјделците, а в некои земји е казниво доколку ја оставиш земјата ненасадена, ако не ти се сади мораш да ја изренташ и така. Да не зборувам дека садењето се врши плански, а откупот им е загарантиран.

сликата на PLAYLIFE
Основи на (нашата) економија - од PLAYLIFE на 29 март, 2005 - 14:48

Onoj koj misli deka so parite moze se, togash e ocigledno deka nikogash i gi nemal - Onazis [се гази од смеење]

Sponsored By

PLAYLIFE Credit Union Inc

Основи на (нашата) економија - од recidivist на 30 март, 2005 - 14:25

Мора да се додаде и еден многу битен фактор=неликвидноста.

Знам многу добри(читај јаки) фирми кои што мака мачат да ги наплатат своите услуги или производи.
Уште потрагично е што знам дупло повеке такви фирми кои што работат добро,стабилно, значи рентабилно.
Воедно имаат обезбедено пласман за наредните 365 дена од производството а се неликвидни према соработниците.
Еве пример.
Една таква фирма со 200 вработени и девизна сметка на која има 6-7 нули позади првата цифра нарачува репро материјал во вредност од 250.000 евра.
При превземање на стоката платена е пола сума а истовремено директорот(сопственикот) на брифинг го известува финасискиот директор дека прикаската е завршена со нив.
Што значи тоа?Дека нема намера да им го плати рестото.
Што повеке.Јасна слика во какви економски услови се стопанисува во државава.
Се убива духот на трговијата,никој не сака да ризикува со инвестиции нормално ако нема некој позади себе да ги наплака парите.

сликата на Chombe
Основи на (нашата) економија - од Chombe на 31 март, 2005 - 03:59

Затоа и се отвараат фирми од типот на „Фактура или фрактура“. Јебеш бизмис ако не можеш преку суд да си ги наплатиш парите.

Основи на (нашата) економија - од PetarK на 31 март, 2005 - 10:41

Епа добро сега, затоа due dilligence при соработка со деловни партнери е основен дел од бизнисот. И во нормални земји треба да проверуваш плаќаат или не тие на кои им даваш стока, а како ли кај нас.

сликата на GoodBytes
Основи на (нашата) економија - од GoodBytes на 31 март, 2005 - 20:56

PetarK, не те разбирам добро што сакаш да кажеш со due dilligence, па ако можеш појасни... Да не мислиш на проверка на бонитет (кој подразбира и воспоставен систем за негово рангирање, како што е во некои зeмји, пр. UK)?

Due Dilligence е процес кој претстои на купување или спојување со друга фирма, со цел да се инвестира во нејзиниот бизнис, користејќи ги постоечките структурни достигнувања на фирмата, како на пример базата на клиентите, производите со етаблиран бренд, know-how и слично. Еве една дефиниција која ја најдов на Computerworld:

DEFINITION: Due diligence is the process of examining the financial underpinnings of a corporation as one of the first steps in a pending merger, equity investment or large-scale IT purchase, with the goal of understanding the risks associated with the deal. Issues that could be reviewed include corporate capitalization, material agreements, litigation history, public filings, intellectual property and IT systems.

Основи на (нашата) економија - од Tevdo на 1 април, 2005 - 08:17

Проблемот со македонската економија е во нејзиното претприемништво, нема врска со потрошувачите(или бар потрошувачите се на второ место, ватевр). Еве само неколку примери.
-Работам во фамилијарниот бизнис, увоз на (претежно) македонски прехрамбени производи во USA; последниве година дена работи и мала продавница. Утре конечно ќе стигнат во продавницата нови македонски производи, што се маткаа по царини и докови цел месец. Причина-македонска малоумност и несериозност. Фирмата што ни го организира контејнерот од таму работи веќе 6-7 години, за нас има организирано околу 10 испораки. Имаа месец дена за да ги средат производите (да стават nutrition facts, даги класифицираат..). Пред да тргне контејнерот, ги предупредивме дека процедурата е стегната и дека МОРА да биде се во ред. Што се случи? На пола производи залепиле, пола не, на цела група од производи ставиле непрописни декларации...абе резил.
ВТОР пример
Решаваме да пробаме да пробиеме македонско сирење. Производителот (кој подоцна се фалеше по весници дека тој лично, со помош на USAID(?!), го средил тоа, ама нема везе) ни испраќа ем неквалитетно, ем лошо пакувано сирење, ем во поголема количина од нарачаната. Резултат-вакуумските пакувања попуштија за месец дена, сирењетосе расипа, а тоа што остана читаво не се трошеше пошто е пресолено.
ТРЕТ пример
Оди татко ми во фабрика за слатки, да види што можат да понудат, пошто се пофалија дека имаат нов газда, нови производи, екстра пакувања. Што да види-чоколади спакувани во црн целофан-апсолутно неприфатливо кога е во прашање чоколадо или било каков благ производ. Пошто знае дека се незгодни нашиве, на директорот на продажба му вика во стил, абе многу сте напреднати, ама треба да поработите уште малку на дизајнот, не е баш по амерички стандарди. У тој момент типов срипува, у стил, кој си ти да ми кажеш што е убаво, си отишол у америка па ми се праиш паметен...
Имам вакви примери на тон, да не фати ептен простор.
Зборот ми е, газдиве у македонија имаат многу големо мислење за себе, мислат странциве се затрчале за нивните производи. Со чест на исклучоци, ама едно 90% од менаџерите треба да си отстапат место на новата генерација, пошто со комуњарски памет ќе го окркаат, ако више не го окркале.

Основи на (нашата) економија - од Tevdo на 1 април, 2005 - 08:41

Конкретно за македонската економија...
Македонија како пазар е неисплатлива за инвестирање. Единствена шанса за Македонија се услугите. Не зборам само за телекомуникации или ИТ сектор. Зборувам за услуги во вид на туризам, здравство, R&D компании-развој на лекарства, дизајн, машини-сите тие се гранки за кои колку толку има едуциран кадар. Сепак, зашто да ги ставам парите во Македонија кога можам да ги опнам во Бугарија? И таму има стабилна инфлација, и таму има паметни луѓе, и таму има расурси колку сакаш. Е тука настапува специјализацијата. Види за што те бива и биди најдобар во тоа. А не, Микрон Прилеп ќе ми праи пегли, Фонко ќе праи климатизери...треба да се биде малце објективен и рационален.
Што се однесува до политиката и бизнис клима. ПРВИН ТРЕБА ДА ПОСТОИ БИЗНИС ЗА ДА ИМА БИЗНИС КЛИМА! Се додека не се створи бизнис група која ќе ја притиска владата да среди нешто, владата нема да мрдне со прст! Видете само што прават банките! Кога би постоела Организирана група на земјоделци, бар пола од тоа што се тука во америка, и те како Бучко и Кољо Поповски ќе мрднат.
И за крај, малце за увозот и царината.
Од првиот контејнер што го увезовме, околу 40% од производите моравме да ги вратиме назад. Не ги пуштија пошто во желе бомбоните имало екстракт што не бил по амерички прописи, иако нема никаква разлика меѓу тој и останатите, после, во чоколадите имало 0.7% повеќе протеини отколку што требало по прописите. Останатата стока седеше во складови додека не се средија нови декларации, пошто старите биле подолгнавести...Поента-има многу повеќе стредства за ограничување на увозот отколку само царини, квоти и субвенции. Во Македонија, све што ќе стигне на граница, со мало подмачкување, се сместува право во супермаркет. Само како радикален пример-во Јапонија, коа решиле американциве да извезат бејзбол палици, јапанциве решиле дека треба сите до една да се истестираат за квалитет. Така, собрале банда идиоти и со сите палици лупнале по неколку топки, ѕидови, шипки...

сликата на Mistress
Основи на (нашата) економија - од Mistress на 1 април, 2005 - 10:20

во чоколадите имало 0.7% повеќе протеини отколку што требало по прописите

А аспартам што акаат во секои лајт напитоци, бренд жваки, диет сода и чоколади, тоа мање битно...